Het belang van een optimale schappresentatie

winkelier schappresentatie optimale image
Bezig met laden...
Het belang van een optimale schappresentatie

'Met de juiste assortimentskeuze van de sportvoedingsmerken en de producten ben ik er al?' Zeker niet! Schappresentatie speelt een belangrijke rol bij shopper-activatie. De klant verlangt naar kennis, kwaliteit, gemak en beleving in jouw winkel en staat open voor nieuwe prikkels. Een goede schappresentatie kenmerkt zich door overzicht, een betere zichtbaarheid van het merk en beleving.

Winkelpresentatie schappenplanWinkelpresentatie schappenplan

Een goede, aantrekkelijke en aankoopstimulerende productpresentatie is van groot belang. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de winkelmedewerkers zelf. In een winkel tref je vele productgroepen aan. Al deze productgroepen verdienen aandacht. Zorg dus voor een strakke presentatie, waarbij de consument zelf in één oogopslag ziet wat hij nodig heeft voor de training, tocht of wedstrijd. Een bijverkoopproduct als sportvoeding kan leiden leidt tot extra traffic naar de winkel. Heb je klanten eenmaal over de drempel met betrekking tot de aanschaf van sportvoeding, dan leidt dit in veel gevallen tot herhalingsaankopen. Dit resulteert dus tot in meer aanloop naar de winkel.    

Assortiment, Presentatie, Activatie (APA)

De presentatie van producten in een winkel vormt een cruciale pijler. Een schappresentatieplan ontwikkel je met veel zorg en communiceer je vervolgens aan het winkelpersoneel. Binnen NutriSense werken wij al jaren met het APA-concept. Dit staat voor Assortiment, Presentatie en Activatie. Als basis staat de keuze van het juiste assortiment.

Hieronder vallen diverse dimensies te noemen als breedte en diepte van het assortiment, de prijsstelling en kwaliteit van de producten. Binnen het assortiment vormt de juiste keuze van de verschillende type producten een cruciale factor, alsmede de samenhang hierbinnen. Bij ieder merk met een goede (door)verkoop c.q. een hoge omloopsnelheid. Deze producten dragen de naam ‘traffic builders’. Zoals de naam al zegt zorgen deze producten voor extra aanloop naar de winkel. Producten met een lager verkoopvolume hebben vaak andere functies binnen een winkel. Deze producten geven invulling aan de diepte van het assortiment of het uitstralen van specialisme.

NutriSense APA

Binnen NutriSense streven wij al jaren naar het aanbieden van een totaalassortiment, voor iedere type sporter en actieve consument. Hierin werken we met 5 categorieën; (sport)dranken, energie repen, energie gels, eiwitten/proteïne en supplementen. 

De presentatie van dit uitgebalanceerde assortiment richting we op de winkelvloer zo optimaal mogelijk in. Hierbij werken we met schapstroken en schapkaartjes. Op deze manier presenteren we de 5 categorieën overzichtelijk op de beschikbare winkel-schapruimte of Powerbar display. Op basis van het persoonlijke sportvoedingsplan ziet de consument in één oogopslag welke producten passen bij het betreffende gebruiksmoment.

Een afgestemd assortiment en overzichtelijke presentatie zorgt voor een verhoging van de omzet. Bovendien creëer je hierdoor meer beleving. Denk eens aan het neerzetten van een schaal met Powerbar Powergel Shots of het plaatsen van een drankdispenser bij het schap. Uit onze ervaringen op grote hardloop-en wielerevenementen, zien wij dat proeven in veel gevallen leidt tot extra verkopen. Naast het bieden van extra service voor de consument, is dit dus ook een (laagdrempelige) manier om (nieuwe) klanten over de streep te trekken tot de aanschaf van sportvoeding. Deze vorm van activatie speelt een cruciale rol in het verbreden van de klantenkring voor sportvoeding.

Haal inspiratie uit de Cube Store Vlaardingen

Enkele jaren geleden heeft deze winkel de ‘PowerBAR’ ontwikkeld. Deze ‘bar’ staat centraal in de winkel voor het bieden van om klanten extra service  aan klanten. Aan deze 'bar'  bestaat de mogelijkheid om sportdrank uit te proberen. Zoals de Powerbar Electrolyte Tabs en Powerbar Isoactive sportdrank. In de winkel vullen vele mountainbikers hun bidon, waarna ze doorrijden naar het nabij gelegen mountainbike-parcours. Danny van de Cube Store Vlaardingen: “Met een breed, uitgebreid assortiment is Powerbar onze keuze in sportvoeding. De sterke, bekende uitstraling in combinatie met een goede schappresentatie. 

Winkelpresentatie schappenplanWinkelpresentatie schappenplan

Wil jij ook jouw omzet vergroten door een betere schappresentatie?

Een optimale schappresentatie van een uitgebalanceerd assortiment in combinatie met een juiste activatie van de producten zorgt voor een betere zichtbaarheid en meer omzet. De 3 pijlers assortiment, presentatie en activatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wij staan jou vanuit NutriSense graag bij om te zorgen dat deze 3 pijlers elkaar versterken op de winkelvloer. 

Over NutriSense

Wil jij als bedrijf supplementen inkopen? Kijk dan voor de mogelijkheden tot samenwerking met NutriSense. 

Previous article:
Next article:
Powered by Amasty Magento 2 Blog Extension
Copyright © 2023 NutriSense